Een eerste kennismaking met Azie

20 oktober 2009 - Ha Long Bay, Vietnam

Dit is mijn kant van de eerste week in Southeast Asia, wil je het van Arjan weten? Check dan de link op deze pagina naar zijn weblog.

WOW!!!  Hong Kong
Na een prima in mijn eentje naar Hong Kong te hebben gevlogen, kwam ik Arjan alweer tegen bij de bagageband. Hij was maar 5 minuten na mij geland.
Wat gelijk opviel was de warmte. Het was 30 graden, en laat ik dat nou net heerlijk vinden. Het hostel in Hong Kong deed me erg denken aan zo’n opgepropt huis vol illegalen. Als er brand zou uitbreken waren we nu veranderd in gefrituurde babi pangang ofzo. Dit gebeurde gelukking niet dus hadden we een paar dagen om onze visa te regelen en wat te zien van Hong Kong.
Drukke straten, veel neon, veel Chinzen (nee, echt heel veel),wolkenkrabbers en gadgets. Ja, Hongkong is precies zoals je dat altijd in films en op foto’s ziet. Ik kon mijn geluk dus niet op. Helaas kon ik nog niks moois kopen. Ik moet namelijk alles nog 3 maanden op mijn rug meeslepen. (nouja. Ik heb een horloge gekocht voor 3 euro(is ook alweer kapot)). Ik aan het eind van mijn reis nog 2 dagen in HK, dus moet dan maar wat kopen.

Troek Troek met de trein
De visa voor China en Vietnam binnen no time gefixed en konden we dus na een paar dagen al de trein via China naar Vietnam nemen. Dit was erg goed voor ons budget, want HK is ongeveer 5 x zo duur als China/Vietnam. De treinreis duurde best lang en was ook niet heel makkelijk te regelen in China. We hadden een beetje last van een taalbarriere. Maar na ongeveer 20 uur treinen waren we bijna bij de Grens van Vietnam. Onderweg hadden we in China al wat typische Chineese taferelen gezien en gehoord. Zo hebben ze grote pleinen(waar ze van die militaire marsen kunnen houden) en wordt er heel wat af geroggeld/geboerd. Het laatse stukje naar de grens ging met een TukTuk. Yeahh… Dat voelde lekker na het hangen in de trein. Eindelijk frisse wind door de haren. In Vietnam stond ons weer een treinreis te wachten. Deze keer niet in een ‘’Luxe’’ slaaptrein, maar in een goederentrein met een maximale snelheid van 40 km per uur. Er moest ook nog om de 10 km gestopt worden om goederen uit de trein te werpen. (denk aan sokken,speelgoed en andere prularie met made in Vietnam er op). Dit alles zorgde er voor dat we 36 uur na vertrek uit HK aankwamen in Hanoi.

Dark,smokey and mysterious street of Hanoi
Het was al avond toen we aankwamen in deze drukke stad. Het eerste wat in deze stad opviel was het toeteren van 10 auto’s en 1.000.000.000 scooters. Pfff wat een gekkenhuis. De lonely planet gids kwam in deze chaos goed van pas. Toch nog iets om de weg mee te vinden tussen de drukte. Na een drop-of van onze spullen in een prima hotel was het wel tijd voor een welverdiend biertje.Na een wandeling door de mistige straten van Hanoi kwamen we een gezellig café tegen. Hier was dan ook de kennismaking met backpackers (nog nergens Nederlanders tegen gekomen). Het café zat afgeladen vol met Amerikanen, Engelsen en ander grut van over de hele wereld. Erg gezellig allemaal. De dagen erna stonden voral in het tegen van climatiseren. Een beetje slapen, rondlopen, slapen, eten (biefstuk kost hier echt niks ;-)) en op zoek gaan naar een motorscooter.
Uiteidelijk hebben we allebei een mooie 125 cc motorscooter gehuurd om 7 dagen mee rond te toeren.

Met de flam in de pijp
H
et avontuur op de motor kon eindelijk beginnen. Ons doel: Een rondje noord Vietnam. De eerste bestemming was Ha Long Bay(bekend van de duizenden grillige rotsen en eilanden midden in de zee). Het zou gelijk een barre tocht worden van ‘’maar’’ 160 km. Tijdens het rijden moesten we ons goed aanpassen aan het rij gedrag van de Vietnamezen. Dit betekend veel toeteren, rechts en links inhalen,smog/stof happen en niet sneller dan 60 rijden, omdat je anders wel eens gelanceerd kan worden door een van de vele gaten in de weg.
Leuk om te vermelden is trouwens onze prima verzorgde lunch. Ik dacht dat het namelijk een lekker eettentje was, maar toen wij onze maaltijd hadden besteld(gewoon maar wat aangewezen op kaart, want geen Engels) werdt er een levende kip uit een hok gehaald. TOK TOK! communiceerde de kip nog naar ons. Maar dit ging hem niet redden. Na een doffe klap en 20 min wachten hadden wij namelijk een vers gefrituurde kip op ons bord. Niet echt lekker eerlijk gezegt. Vooral de poot met de nageltjes er aan heb ik links laten liggen.
Na 5 uur flammen met onze trote motoren kwamen we proestend en onder het stof aan in Ha Long Bay. Wat een pauperzooi troffen we daar aan. De stad zelf is echt vergaande glorie. Als die er uberhaupt ooit geweest is. Het ziet er een beetje uit zoals sommige Oosblok landen er uit zien. Grouwe huizen met afgebladderde verf en al het metal wat je ziet is overal veroest. We kwamen dan ook niet voor de stad, maar voor het UNESCO werelderfgoed van de rotsen in de zee. Een nactje slapen en we zouden al dat moois gaan zien. Dus vroeg op bed en vroeg er uit. Helaas werden we de volgende dag met een figuurlijke kater wakker. De eerste dag dat we zoning en mooi weer nodig hadden was alles gedekt in een dik wolkendek. Onze bootcruise werd dus niet zo mooi als gedacht. Gelukkig leek alles toch wat erger dan gedacht en zoals op de foto’s is te zien hebben we toch nog wel wat van het natuurwonder kunnen zien.

Whats next
W
e hebben de motor nog 4 dagen dus zullen nog wel wat rondcruisen in het noorden van Vietnam. Dat betekend, dus nog meer bergen, rijstvelden, riverdelta’s en rieten hoedjes.

De foto’s zijn in 3 vershillende albums ingedeeld, dus als je ook viseel wil genieten van onze verhalen, raad ik je aan om op het tablad kaart te klikken. Hier kan je per plaats de foto’s zien, en zo weet je dus ook oneveer waar de foto’s gemaakt zin.

Cheers Ťõôņ :-)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jetze:
    Yooo dudes!!!

Ik vroeg net aan Ruben per telefoon wanneer we een bericht konden verwachten, net op dat moment: poef een pop-up met je eerste reisverhaal! Heb het ff doorgelezen, supercool!!! Ik ben (helaas) nog steeds zwaar jaloers! Maar na al je harde en bovenal foutloze werk bij IBG heb je dit van harte verdiend.. Ik vond het een topverhaal, gezien de cultuurverschillen zal dit nog maar het topje van de ijsberg zijn... ik wacht op je volgende verhalen!

Veel succes en het is een cliché, maar GENIET!!! Het is zo weer voorbij..

Groeten aan Arjan!
  2. nely:
    20 oktober 2009
    Heerlijk om jullie reisverhalen te lezen . Wat een avontuur . Veel geluk en geniet er van, dat doe ik ook. Liefs Nely
  3. Taxi sander:
    He topper!!!
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ik wens je heel veel plezier met reizen en ik zal je verhalen zeker blijven volgen.
    Raldee!!!
    Groetjes Sander
  4. ruben:
    Vakantiegangsters!! :)

Vet mooi verhaal Toon en je bent er pas een aantal dagen. Een lekker cultuur- en klimaatshockje zo te lezen, hahah. Nou je hebt mooi gelijk, want het begint hier nu wel fucking koud te worden. Mooi pics vooral die kippenpoot, mmmmm lekker. Maak er wat moois van samen met Arjan.

Gegroet Ruben
  5. Paul:
    Yo!

Is weer heerlijk wegdromen! Inderdaad Jetze, een cliche maar o zo waar; geniet er van man! Ik kijk uit naar het volgende verhaal en pas een beetje op met die gaten in de weg...
  6. Wouter:
    21 oktober 2009
    Hé kerel! Nice! Wat een verhaal man! En wat een afstand heb je afgelegd in korte tijd! Respect man! Echt top! Wel mooi dat je na 5 minuten je broer al weer tegenkomt :) 160KM stofhappen, toeteren en kraters in de weg trotseren, niet te geloven man, het lijkt wel op die tour van de drie TopGear heren :) De foto's zijn echt leuk man, geeft een goede indruk van de sfeer! Blijf ze online zetten en blijf leuke verhalen schrijven maar boven alles, blijf genieten! Tot snel. P.S. Ik wil de foto's straks natuurlijk wel in HD op mijn T.V. zien!
  7. Jorrit:
    21 oktober 2009
    Had ook al eens gedacht wanneer 't eerste berichtje zou verschijnen! Is 'ie dan! Zag dit op de blog van arjan...

Toch maar de biefstukjes dan? ;) Een treinreis van meer dan 20 uur, wat doe je jezelf aan!

Mooie plaatjes, zal wel vet zijn om dat met eigen ogen te zien!! Het dat-wil-ik-ook gevoel heb ik wel eigenlijk... Maargoed, ga weer aan de slag met wiskunde... ;)
    Veel plezier man!!
  8. Toon:
    22 oktober 2009
    Jongens, Jongens, Jongens wat een leuke reacties. Jullie maker er zelf hele verhalen van. Thanks daarvoor!! en wat betreft het genieten hier... dat komt wel goed! Ik geniet van elke minuut, want het is zo weer voorbij.

Cheers!! Toon
  9. Bertus Overweg:
    22 oktober 2009
    Hoi Toon,
    Ja, nu begint het echte dierenleed. Maar ja, het moet ergens beginnen, met of zonder kippevel (dat willen ze er ook nog wel voor je afhalen als je daarom vraagt). En ja, die klokjes uit Hong Kong stonden vroeger ook al in een dubieus daglicht. garantie tot aan de voordeur of nog eerder: vanaf de toonbank. Ga door met leuke commentaren en het maken van mooie foto's. Ik zie uit naar jullie volgend verslag en ondertussen: geniet, respecteer het land waar je doorheenreist en de mensen die werkelijk belangstelling voor je hebben. Want dat is de essentie van reizen. Niet alleen het bezoeken van klassieke steenklompen, het afwimpelen van toeristenjagers, maar ook de contacten met mensen die niet als eerste doel uit zijn op je portomonnee, maar een puur menselijke belangstelling hebben. Dan leer je ok een cultuur kennen.

Grijze herfstgroeten (vandaag), Bertus
  10. Gerjan:
    24 oktober 2009
    Mooie foto's jongens! Maar net wat je vader zegt, enjoy! En maak vrieden.

We treffen elkaar rond 15 dec. Bangkok!
  11. Tom:
    24 oktober 2009
    Ik haat je!
  12. Fanny (moeder van Tom):
    25 oktober 2009
    Hee Toon,

Wat had ik je graag weer samen met Tom op de koelkast geplakt! Wat een verhalen! Je neemt me weer heerlijk mee op reis! Geniet en ik ga je volgen!

Groetjes, Fanny
  13. Patrick:
    26 oktober 2009
    he toontje
    mooi landje daar zeg als ik dit zo zie heb ik ook zin om daar naar toe te gaan.

ik zou zeggen geniet er nog wat van en maak er een mooie tijd van.
  14. Toine Branbergen:
    4 november 2009
    Mooi verhaal weer! Ik miste mijn schaatsmattie vandaag wel een beetje, niemand om eruit te rijden:P
  15. Toon:
    9 november 2009
    ha die Toon,mooie reisverslagen hoor! ga zo door ; hoop dat je inmiddels weer opgeknapt bent;ik blijf je volgen.
  16. nely:
    20 november 2009
    Ik kijk uit naar jullie foto,s
    en jullie belevenissen.
  17. Paul: